Sommige teksten in het Oude Testament doen ons direct aan Jezus denken, zoals Jesaja 53 voor mij persoonlijk. Als ik dit lees, kan ik niet anders dan aan Jezus denken. Er staat: “Hij werd verwacht, Hij nam ons lijden op zich, Hij kreeg een graf onder de misdadigers, en Hij gaf zijn leven voor de zondaars.” En zo gaat het nog verder.
Het is een beeldende tekst die op een indirecte manier naar Jezus verwijst, maar de vraag blijft: gaat deze tekst daadwerkelijk over Jezus We zijn vaak geneigd om teksten in de Bijbel direct te verbinden met Jezus, om meteen een link te leggen. Maar stel je voor dat je in de schoenen van Jesaja zou staan en deze woorden voor het eerst zou horen. Zou je dan meteen denken: “Dit is de Redder van de wereld. Dit is onze Verlosser.” Ik denk van niet. Iemand die lijdt onder de misdadigers, verstoten en mishandeld wordt, strookt niet echt met ons idee van een Redder.
Wij verwachten eerder iemand die de wereld aan kan, die zich laat zien, niet bang is om zijn stem te laten horen en die niet in een stal, maar in een paleis wordt geboren. Dat is het beeld dat wij hebben van een Redder. Ons idee van een Redder staat echter haaks op dat van God. Waar wij zoeken naar iemand met macht en uitstraling, is de Redder van de wereld klein en nederig. Dit begint al in de stal in Bethlehem. Jezus werd niet geboren in een prachtig paleis en Hij had geen rijke ouders. Nee, Hij werd geboren in een eenvoudige stal, met arme herders als eerste bezoekers. Toch ligt daar, in die bescheiden stal in Bethlehem, de Redder van de wereld. Hij zal de wereld veranderen.
Het is niet langer macht en aanzien die de boventoon zullen voeren, maar geloof, hoop en liefde. De armen zullen op de voorgrond staan, niet de rijken. Jezus keert alles om, en dit begint al bij zijn geboorte. Met Kerst werd de Redder van de wereld geboren. Kom, laten we deze Redder aanbidden.
PR. J. Nentjes